July 12, 2010

MERENUNG KEJADIAN ALAM

Kalamullah

MERENUNG KEJADIAN ALAM

ALLAH berfirman yang bermaksud: Ia menciptakan langit dengan tidk bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya dan ia mengadakan di bumi runung-ganang yang menetapnya supaya bumi itu tidak menghayun-hayunkan kamu; dan ia membiakkannya padanya berbagaijenis binatang dan kami menurunkan hujan dari langit, lalu kami tumbuhkan di bumi pelbagai jenis tanaman yang memberi banyak manfaat (Luqman: 10.

HURAIAN

Pendidikan anak-anak bermula dari rumah. Ibubapa akan menjadi guru yang pertama dalam kehidupan anak-anak.

Allah menjadikan alam ini bukanlah untuk dipersiakan, tetapi untuk dijadikan alat pengajaran dan pembelajaran anak-anak.

Setiap terjadi dari kejadian dimuka bumi mengandungi maksud, erti dan tujuan yang tertentu dan tersendiri.

Akal fikiran anak-anak sangat mudah dibimbing, diajar dan dibentuk menerima sesuatu ilmu pengetahuan. Alam merupakan ciptaan ALLAH SWT yang besar, indah dan penuh dengan nilai-nilai kesenian mampu membuka hati manusia untuk memahami bahawa ada suatu kuasa lain yang mengurus dan mentadbir alam ini, tidak lain dan tidak bukan ialah ALLAH SWT, Tuhan yang maha Esa, Tuhan yang Maha Bijaksana.

Anak-anak adalah amanah Allah SWT sewajarnya dididik dalam acuan didikan yang membawa mereka menjadi manusia yang hebat, baik dan beriman kepada ALLAH SWT.

No comments:

Post a Comment